Thursday, February 24, 2011

KEPINCANGAN SISTEM PENDIDIKAN

Assalamualaikum, Bismillahirrahmanir rahim.



Saya teringat ketika zaman muda-muda dahulu. Orang-orang dewasa suka bertanyakan soalan-soalan kepada saya. Salah satunya, "Bila besar nanti nak jadi ape?".


Maka selalunya budak-budak akan menjawab tidak pasti atau ada banyak pilihan. Lalu "orang-orang dewasa" pun berkata, "Awak mesti jelas masa depan awak dan matang membuat pilihan".




Maka saya yang masih muda pun terasa begitu rendah diri apabila "orang-orang dewasa" mengatakan saya ini tidak jelas masa depan dan tidak matang membuat pilihan.




Maka penat-penatlah saya merenung masa depan saya, memikirkan nak jadi apa besar nanti.


Bayi adalah makhluk yang hebat dan genius, tetapi sistem pendidikan telah membuat kita semua menjadi bodoh apabila dewasa


Tetapi saya masih keliru. Saya minat falsafah, agama, ekonomi, politik, sejarah, matematik, sains, muzik, seni lukis, mengarang, askar, peguam, perunding motivasi, pakar psikologi, berniaga, menjadi guru dan banyak-banyak lagi.



Tetapi "orang dewasa" kata, saya mesti pilih satu sahaja. Dan saya yakin, bukan saya sahaja yang mempunyai cita-cita dan minat yang banyak, tetapi semua kanak-kanak pun sama. Kenapa kita harus pilih satu je daripada semua-semua tu?




Kerana "orang dewasalah" yang telah melenyapkan kesemuanya menyebabkan kita hidup tertekan, hilang minat belajar, stress dengan kerja dan lain-lain. Maaf ye orang-orang dewasa, saya sebenarnya bukan nak salahkan anda semua, tetapi saya ingin menyalahkan. .......






SISTEM PENDIDIKAN




Apa sebenarnya yang berlaku dalam sistem pendidikan sekarang?






Pertama sekali, ingin saya timbulkan satu persoalan, kenapa kita perlukan pendidikan?





Ya, sudah tentulah supaya kita menjadi pandai.





Tetapi,





sedarkah anda bahawa sistem pendidikan sekarang tidak melahirkan golongan pandai pun.







Sejak dari tadika sehinggalah tamat PhD, adakah anda fikir seseorang itu akan jadi pandai setelah melaui satu sistem pendidikan untuk sekian tempoh masa?




Tidak, dia tidak menjadi pandai, tetapi sebaliknya.




Kerana sistem pendidikan sekarang bukanlah bertujuan untuk melahirkan orang pandai, tetapi untuk melahirkan ORANG BODOH.






Kita lihat sistem politik zaman sekarang. Kita mengguna pakai sistem KAPITALIS. Apa yang ada dalam sistem Kapitalis?


Dalam sistem ini, hanya ada 2 golongan. Golongan pemodal dan golongan pekerja. Dengan sistem ini, golongan kaya akan bertambah kaya, manakala golongan miskin akan menjadi semakin miskin.




Dan jika anda perasan, yang memegang pemerintahan negara bukanlah orang-orang politik, tetapi orang-orang kaya. Kita lihat dengan duit mereka boleh membeli apa-apa sahaja. Ini kerana dalam sistem Kapitalis, apa yang boleh dijual, akan dijual, dan apa yang boleh dibeli, akan dibeli.


Dalam sistem ini, manusia hidup ibarat robot. Mereka hanya melakukan satu kerja, dan mengulang-ulang kerja tersebut hingga berpuluh-puluh tahun. Mereka tidak pernah pun berfikir tentang itu kerana mereka sangka mereka golongan yang hebat dan termasuk dalam golongan cerdik pandai, ijazah-ijazah yang banyak, sedangkan ijazah itu hanyalah bagai cop sirim yang akan menjadikan kita ini "robot berkualiti".





Apa yang golongan kaya perlukan, hanyalah pekerja. Kerana dengan pekerjalah mereka akan menjadi kaya. Cuba teka, dari mana mereka mendapat para pekerja yang taat?




Jawapannya daripada sistem pendidikan. Ya, sistem pendidikan telah digunakan untuk melahirkan ramai pekerja-pekerja yang taat. Dan minda kanak-kanak perlu ditanam bahawa mereka perlu belajar untuk bekerja. Jika mereka tidak ingin belajar, mereka perlu terus bekerja. Dan akhirnya berebut-rebutlah golongan-golongan muda yang ditipu untuk belajar supaya mereka dapat bekerja.


Mereka telah menerapkan sejak kecil lagi, anda belajar hanyalah untuk kerja. Jika anda perlukan biasiswa, mereka boleh sediakan, tetapi dengan syarat, anda bekerja untuk mereka!




Adakah anda fikir golongan-golongan pemodal ini mahukan golongan muda yang cerdik pandai?










Tidak! Mereka tidak perlukan orang pandai. Mereka hanya mahukan orang yang bodoh tetapi pandai buat kerja. Mereka mahukan orang yang tidak sedar diri mereka digunakan sebagai penjana duit mereka. Mereka hanya perlukan orang yang mampu bekerja dengan setia ibarat robot.




Jika ada antara pelajar-pelajar yang bersuara, yang mahukan perubahan, mereka cuma dinasihatkan "awak belajar la elok-elok. Dah besar nanti boleh ubah sistem". Inikah jawapannya? Tidak! Jika kita belajar "elok-elok", kita hanya akan menjadi lebih taat kepada sistem ini, bukan menjadi pengubah.





Kesannya, manusia akan menjadi seperti robot. Mereka tidak pernah berfikir pun tentang hal-hal lain. Dan apabila dewasa nanti, mereka akan menjadi teramat sayang kepada sesuatu benda yang bernama "pekerjaan".






Apa kesannya kepada psikologi pelajar? Pelajar-pelajar akan menjadi bodoh tetapi mereka menyangka mereka sudah cukup pandai. Kita disuapkan dengan sistem exam oriented, yang menyebabkan kebodohan pelajar meningkat. Golongan yang tidak berjaya survive dalam sistem bodoh ini akan terasa diri mereka pula yang bodoh dan lemah.







SEDANGKAN YANG BODOH ADALAH SISTEM INI.






Kita dapat lihat pelajar-pelajar mula hilang motivasi belajar. Maka terpaksalah pula diadakan program motivasi. Tahukah anda kenapa para pelajar senang hilang motivasi?




Jawapannya kerana kita sedang hidup dalam kurungan dan dalam kurungan itu, kita dipaksa untuk "menjadi" sebuah robot.




Kerana itulah para pelajar mudah hilang minat untuk belajar.





Kerana hati mereka tidak pernah suka kepada sistem ini. Kita dapat lihat sendiri bagaimana pada hari ini golongan pelajar memberontak. Para pelajar tidak ingin belajar. Kenapa? Kerana mereka tahu, benda yang dipanggil sebagai "pendidikan" pada hari ini adalah sesuatu yang amat-amat tak berguna!







------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ---




Lalu ada orang akan argue, kata "bukankah Islam mewajibkan umatnya menuntut ilmu? Umat Islam perlu jadi pandai."





Hahahaha, itulah lawak paling lawak yang pernah saya dengar. Siap boleh pakai nama Islam lagi untuk back up sistem bodoh ni.





Ya, benar. Islam memang menggalakkan umatnya menuntut ilmu, malah menggalakkan semua manusia menuntut ilmu kerana dengan ilmu kita akan kenal Tuhan. Tapi betul ke apa yang kita belajar tu ilmu?






Ada orang cakap, "yang rosak cuma sistem. Hakikatnya, ia tetap berkaitan dengan ilmu".





Ini juga adalah salah faham yang amat bahaya sekali bagi umat Islam.




Jika benar apa yang kita belajar sekarang adalah ilmu, kenapa Yahudi membenarkan umat Islam mempelajarinya? Kenapa orang-orang Barat begitu gemar mempromosikan peluang pendidikan di negara mereka kepada umat Islam?






Jawapannya, apa yang kita belajar itu bukanlah ilmu, tetapi sampah.









Apa? Nak suruh saya ulang lagi? Ok....







APA YANG KITA BELAJAR SEKARANG BUKAN ILMU, TETAPI SAMPAH!






Fizik sekarang bukanlah ilmu tetapi sampah. Matematik adalah sampah. Kimia adalah sampah. Sains adalah sampah. Subjek ekonomi adalah sampah. Semua matapelajaran yang kita belajar sekarang adalah sampah.




Ia kelihatan seperti buku-buku ilmiah, tetapi hakikatnya, ia adalah sampah. Sampah yang paling tak berguna!




Dan orang-orang Islam sekarang berebut-rebut untuk memasukkan sampah-sampah itu ke dalam otak-otak mereka dengan mengatakan "tuntut ilmu ibarat berjuang di jalan Allah".




Hahahahaha, ada ke patut diorang cakap memasukkan sampah di dalam otak sebagai jihad di jalan Allah!









"Orang-orang dewasa" selalu berkata, "isilah masa dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah seperti mengulangkaji pelajaran dan lain-lain."









Hahahahahahah, nasihat yang paling entah pape yang pernah saya dengar. Mengulang kaji pelajaran bukanlah aktiviti yang berfaedah, tetapi aktiviti yang paling buang masa!




Kita akan kena marah dengan "orang dewasa" kalau kita ponteng kelas, tetapi bagi saya ponteng kelas pada zaman sekarang adalah amalan mulia!



(sebenarnya saya nak cakap kalau ponteng kelas dapat pahala, tapi saya yakin mesti ada orang yang akan salah faham dan akan ada orang yang salah guna, jadi cukuplah saya kata ponteng kelas tu amalan mulia)








------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ----








Kenapa saya cakap segala matapelajaran yang ada sekarang bukan ilmu?






Jawapannya, kerana Yahudi telah merosakkan segala ilmu-ilmu tersebut dan menukarkannya menjadi sampah-sampah yang tidak lagi berguna. Sebab tu la orang-orang Yahudi tak kisah pun kalau orang Islam belajar tinggi-tinggi. Orang Yahudi tak kisah pun kalau ramai-ramai orang Islam dapat PhD. Kenapa? Kerana apa yang kita belajar sekarang semuanya adalah sampah!




Ramai orang Islam tersilap dengan menyangka semua "ilmu-ilmu" itu adalah dari para cendekiawan Islam. Mereka kata, saintis-saintis Islamlah perintis kepada kemajuan teknologi pada hari ini.




Ini adalah satu penyelewengan sejarah yang paling busuk pernah saya dengar. Jika ada dari Islam pun, hanya sebahagian kecil. Tetapi hakikatnya," ilmu-ilmu" ini semua sebenarnya datang daripada Dajjal.





Ok, ni part yang menarik. Sebenarnya, bila bercakap tentang ilmu, mesti ada satu sahaja yang timbul dalam otak kita, iaitu ilmu falsafah. Daripada ilmu falsafahlah lahir semua cabang-cabang ilmu yang kecil seperti sains, matematik dan lain-lain.








Apa itu falsafah?







Dan berbalik kepada persoalan pertama yang saya timbulkan pada awal tadi, seorang budak kecil secara fitrahnya suka bertanya mengenai alam. Ya mereka suka bertanya mengapa begini, apakah itu, siapakah yang menciptakan ini dan banyak lagi. Kanak-kanak kecil suka dan ingin mengetahui benda-benda tersebut, tetapi apa yang ada dalam sistem pendidikan sekarang telah menyeksa mereka dan memaksa mereka melupakan segala persoalan tersebut!


Hari ini seorang kanak-kanak dipaksa belajar matematik tetapi kanak-kanak itu sendiri tidak tahu kenapa dia perlu belajar matematik. Hari ini seorang budak dipaksa belajar sains, tetapi mereka tidak pernah tahu kenapa mereka perlu belajar sains. Sistem pendidikan zaman sekarang telah menyumbatkan sampah sarap yang paling kotor di dunia ke dalam minda anak-anak muda, sehingga lahirlah generasi yang tidak lagi yakin dengan Tuhan, bersikap anti agama dan keras hatinya.




Kanak-kanak juga mempunyai banyak cita-cita dalam dirinya. Tahukah anda, hanya satu ilmu sahaja yang boleh memenuhi tuntutan fitrah kanak-kanak tersebut, iaitu ilmu falsafah ketuhanan! Tetapi sistem yang kejam lagi bodoh ini telah menyeksa semua kanak-kanak dengan memaksa mereka lupakan semua cita-cita mereka. Mereka dipaksa hidup seperti robot. Hidup hanya melakukan satu kerja. Jika anda jurutera, anda akan ulang kerja anda itu setiap hari sehinggalah anda tua. Dan anda tidak boleh melakukan banyak kerja dalam satu masa.(boleh rujuk protokol Zionis untuk memahami konsep bagaimana mereka menjadikan manusia hanya boleh melakukan satu kerja)








Sebab itu jika kita menyebut mengenai ilmuan-ilmuan dahulu, kita tidak akan menjumpai satu perkataan yang spesifik untuk menerangkan diri mereka kerana mereka itu hebat dalam perubatan, muzik, sains dan banyak lagi.







Satu perkataan sahaja yang boleh describe mereka iaitu mereka itu ialah ahli........





FALSAFAH.




Ya, para cendikiawan Islam dahulu semuanya ahli falsafah. Para cendikiawan Barat juga ahli falsafah. Ibnu sina, ahli falsafah. Al-Farabi, juga falsafah. Isaac Newton, falsafah juga. Pythagoras, juga seorang ahli falsafah. Galileo Galilei, pun falsafah. Dan mereka itu tersangat-sangatlah hebat.








Peringkat awal pendidikan mereka, mereka diajar tentang hakikat alam. Siapa pencipta alam ini. Apa tujuan kita hidup. Kenapa kita dijadikan. Apa itu baik dan buruk. Dan bukan dalam tamadun Islam sahaja, anda boleh lihat semua tamadun-tamadun terdahulu menerapkan benda yang sama. Tamadun Mesir Purba, Indus, Hwang Ho, Mesopotamia dan lain-lain. Perhatikan apa benda yang mereka ajar anak-anak mereka pada peringkat?




Mereka mengajar anak-anak mereka tentang hakikat kehidupan. Hakikat ketuhanan. Mereka akan mengajar kepada anak-anak mereka tentang kitab suci mereka.






Dan bagaimana pula dengan sistem pendidikan zaman sekarang? Sistem pendidikan zaman sekarang adalah sistem pendidikan paling bodoh dan ketinggalan zaman. Hatta, cara orang asli didik anak mereka dalam hutan itu pun lebih hebat dan berkesan daripada cara kita didik anak-anak kita sekarang. Sejak kecil lagi kita terapkan kepada anak-anak kita, belajar rajin-rajin, besar nanti boleh jadi doktor, boleh jadi jurutera dan boleh jadi orang yang berjaya. Itulah falsafah dalam pendidikan sekarang. Mereka tidak diajar untuk jadi pandai, tetapi jadi "robot" yang akan bekerja untuk tuan-tuan mereka.






Adakah anda fikir kerajaan tahu tentang kelemahan sistem pendidikan sekarang?



Ya, mereka tahu.







Adakah anda fikir kerajaan akan mengubah sistem ini? Adakah pembangkang juga akan ubah sistem pendidikan ini jika mereka menang pilihan raya?






Tidak, siapa-siapa sahaja yang bernama kerajaan tidak akan ubah sistem ini. Tidak sesekali.






Kenapa? Kerana sistem ini telah melahirkan hamba-hamba abdi yang begitu patuh kepada kerajaan. Kerajaan tidak perlukan orang pandai. Golongan-golongan Kapitalis juga tidak perlukan orang pandai. Mereka hanya perlukan orang-orang bodoh yang dilahirkan dari sistem yang bodoh, tetapi pandai buat kerja. Itulah yang mereka mahu. Mereka mahukan golongan yang perasan pandai kerana menyangka sudah mendapat ijazah, tetapi sebagaimana yang telah saya katakan tadi, ijazah bukanlah tanda kepandaian, TETAPI IANYA SEPERTI CERTIFICATE YANG MENGATAKAN "ANDA ADALAH ROBOT PEKERJA YANG TAAT".







Kenapa orang-orang terdahulu boleh kuasai banyak ilmu? Ini kerana sejak kecil lagi mereka diajarkan mengenai falsafah. Para saintis Islam dahulu diajarkan mengenai fasafah. Apa falsafah mereka? Quran dan Sunnah. Kerana itulah mereka menjadi pandai. Apa falsafah mereka?



LAILAHA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLA H.








PENDIDIKAN TIDAK MAMPU DIPISAHKAN DARI FALSAFAH!




Tahukah mereka apa tujuan sains, matematik, ekonomi, undang-undang, seni dan lain-lain dipelajari? Kerana untuk membuktikan bahawa Allah itulah satu-satunya Tuhan yang layak disembah dan demi menyebarkan syariat Islam. Kerana itulah mereka belajar muzik. Kerana itulah mereka belajar perubatan. Kerana itulah mereka belajar sains.






Itu falsafah mereka.







Apa falsafah pendidikan sekarang?




Takde falsafah!. Yang ada cumalah falsampah. Semua yang kita belajar sekarang adalah sampah. Makin kita belajar, bukan makin pandai, tapi makin bodoh.





Sebenarnya, ada satu falsafah yang tersembunyi dalam sistem pendidikan zaman sekarang. Apa dia?




Falsafah Darwinisme.
Falsafah Atheisme.







Itulah dia. Walaupun kita menafikannya, tetapi itulah hakikatnya.






Pernahkah anda jumpa perkataan "Tuhan" atau "God" dalam buku Fizik? Ada tak perkataan "Allah" dalam buku Kimia? Ada tak perkataan "God" dalam buku Biologi? Ada tak perkataan "God" dalam buku undang-undang? Ada tak perkataan "God" dalam buku muzik? Ada tak perkataan "God" dalam buku pelajaran selain daripada pelajaran agama?





Jawapannya TIADA!







Semua "ilmu-ilmu" ini menyeru ke arah DUNIA TANPA TUHAN. Kerana itulah apabila makin jauh kita belajar, makin jauh juga kita daripada Tuhan. Kerana semuanya mengatakan bahawa TUHAN TIDAK WUJUD secara tidak langsung.





Dan bagi mengelakkan falsafah anti-Tuhan ini disedari oleh umat Islam, mereka telah menterbalikkan sistem pendidikan dengan meletakkan falsafah dihujung silibus.



PhD. Ya, doktor falsafah. Kenapa PhD berada di hujung sekali sedangkan perkara pertama yang diajar sepatutnya ialah falsafah? Namun PhD pun bukanlah falsafah yang sebenar.




Tahukah anda kenapa para saintis Eropah telah ditangkap, dipenjarakan dan dibunuh ketika zaman kegelapan Eropah dahulu? Sejarah cuba menipu kita dengan mengatakan bahawa mereka dibunuh kerana fakta-fakta sains yang mereka bawa. Tetapi...... ....






......mereka sebenarnya dibunuh kerana falsafah yang terkandung dalam ilmu-ilmu mereka. Mereka belajar dari universiti-universi ti milik orang Islam, jadi falsafah pendidikan mereka ialah......





LAILAHA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLA H.






Ya, kerana itulah pihak gereja bunuh mereka. Ini kerana ilmu-ilmu milik umat Islam semuanya mengajak kepada keesaan Tuhan.






Dan saya tidak menafikan teori yang mengatakan saintis-saintis Barat ini dibunuh bukan kerana fakta saintifik yang mereka bawa, tetapi mereka bawa tauhid yang ada dalam sains, undang-undang, perubatan dan teknologi. Kesemua itu membawa kepada bukti bahawa Allah lah Tuhan yang sebenar. Dan inilah sebenarnya yang bertentangan dengan gereja, bukannya fakta saintifik. Takkanlah mereka hanya dibunuh dan diseksa semata-mata kerana fakta saintifik? Kelakar sungguhlah sejarah kalau begitu.




Jika anda kaji sejarah mana-mana tamadun sekalipun, pernahkah anda dengar tamadun yang menyeksa saintis mereka? Wujudkah masyarakat yang menyeksa golongan ilmuan mereka? Terdapatkah kaum yang membunuh orang yang cuba memajukan mereka?



Tidak. Apa yang akan anda dapati daripada sejarah, golongan-golongan yang ditangkap dan diseksa selalunya adalah golongan-golongan yang membawa percanggahan dari aspek ketuhanan. Kerana itu lah saya berani cakap saintis-saintis Barat dibunuh oleh gereja bukan kerana fakta sains mereka, tetapi kerana konsep ketuhanan dalam ilmu yang mereka bawa. Dan jika ada yang mengatakan saintis-saintis Barat itu sebenarnya telah masuk Islam pun, saya tidak akan menolaknya (wallahu a'lam)







Dan sekarang, kepada mana pula ilmu-ilmu (i mean sampah) ini mengajak kita? Jawapannya, sains, matematik dan lain-lain sampah ini sebenarnya telah mengajak kita untuk tidak percaya kepada Tuhan!







Dan akhir sekali, saya ingin tekankan konsep PECAH DAN PERINTAH.



Tentu anda pernah dengar mengenai konsep ini. Tetapi anda mungkin hanya menyangka ia hanya dalam aspek politik. Tetapi anda tidak perasan bahawa konsep PECAH DAN PERINTAH juga diamalkan dalam sistem pendidikan!


Kanak-kanak tidak kenal perbezaan di antara mereka. Orang dewasalah yang mengajar bahawa setiap manusia itu berbeza.




Pertama, daripada konsep ini, mereka berjaya melahirkan pelajar "pandai" dan pelajar "bodoh".
Mereka berjaya memecahkan kanak-kanak yang tidak pernah kenal perbezaan tersebut.


Kanan-kanak sukakan persahabatan. Orang dewasa mengajarkan mereka erti permusuhan




Kemudian, mereka berjaya pecahkan kepada aliran "sains" dan aliran "sastera".
Mereka tekankan kononnya terdapat perbezaan minda kepada kanak-kanak, sedangkan Allah melahirkan semua manusia itu sama.






Dan akhirnya pada peringkat tertinggi, mereka berjaya memecahkan kanak-kanak kepada bidang-bidang kerja. Saintis akan bergaul dengan saintis. Pakar ekonomi akan berbincang dengan pakar ekonomi. Guru akan berbincang dengan guru.





Dan akhirnya manusia itu akan berpecah-pecah kerana sejak kecil lagi mereka di ajar tentang "kasta".




Ada pelajar pandai, ada pelajar bodoh. Ada yang otak "sains", ada yang otak "sastera". Doktor tidak mampu bercakap mengenai ekonomi, jurutera tidak mampu bercakap mengenai agama, dan manusia itu akan menjadi sebodoh-bodoh makhluk dan sistem "kasta" moden telah mampu dicipta tanpa kita semua sedari. Semua ini lahir dari sistem pendidikan yang lebih bodoh dari binatang.






Anda dapat menilai sendiri bagaimana sistem pendidikan sekarang telah membahagi-bahagikan manusia kepada banyak-banyak kasta. Kasta doktor, kasta saintis, kasta cikgu, kasta politik, kasta. Anda dapat lihat sendiri bagaimana perangai orang-orang yang dikatakan "bijak pandai". Pernahkah mereka bergaul dengan golongan bawahan? Tidak, jika ada pun tak ramai.









Daripada sistem inilah manusia "kenal" golongan "bodoh" dan golongan "pandai". Daripada sistem inilah mereka kenal orang-orang otak "sains" dan otak "sastera". Dan daripada sistem ini jugalah lahir pemikiran yang mengasing-asingkan manusia mengikut pekerjaan mereka.



Cuba bayangkan kalau sistem ini tiada. Adakah wujud orang "pandai" dan orang "bodoh"?


Anda sendiri yang menilainya.. ......... ..



------------ --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- --------- ----






Tidakkah anda semua menyedari hakikat ini?




Saya suka mengkaji psikologi kanak. Bagaimana kanak-kanak berfikir. Kanak-kanak lahir dalam keadaan fitrah.



Mereka golongan yang suka bertanya, tetapi "orang-orang dewasa" sering kali memberikan jawapan yang menghampakan kepada mereka.


Mereka mahu kenal siapa Tuhan. Mereka ingin kenali hakikat alam. Tetapi "orang-orang dewasa" tidak pernah menjawab keinginan mereka.

Mereka ingin tahu tujuan mereka hidup, tetapi "orang-orang dewasa" mengatakan kepada mereka bahawa mereka hanya perlu berfikir mengenai "pekerjaan" mereka.



Dan sistem inilah yang telah merosakkan kanak-kanak, menjadikan mereka tidak lagi berjiwa manusia. Menjadikan mereka makhluk yang tidak tahu apa tujuan mereka hidup di dunia.





Wallahu A'alam.


Terima Kasih kepada Saudara Noor Muzammil, kerana sudi berkongsi artikel ini dengan saya, maka saya ingin berkongsi pula dengan anda semua...


Monday, February 14, 2011

Bagaimana milikan ekuiti Melayu?

Oleh Ibrahim Ali

SAYA bukan pakar ekonomi seperti Anggota Majlis Penasihat Ekonomi Negara yang berkelulusan Oxford. Saya cuma anak kampung berjiwa Melayu tulen dan berkelulusan setakat Universiti Teknologi Mara (UiTM) tetapi saya telah berjuang hampir 30 tahun membela bangsa Melayu dan bumiputera serta rakyat Malaysia dalam semua aspek kehidupan demi kesejahteraan rakyat dan negara.

Saya berpendapat, soalan pokok paling sesuai pada hari ini adalah seperti berikut:
Soalan pertama: Mengapakah bangsa Melayu dan bumiputera menerima kuota 30 peratus dalam pemilikan ekuiti ekonomi negara dan mengapakah peratusan ini sentiasa diungkit-ungkit oleh segolongan bukan Melayu dan bukan bumiputera?
Soalan kedua: Mengapakah rakyat Malaysia bukan Melayu dan bukan bumiputera serta rakyat asing, diperuntukan pemilikan ekuiti ekonomi 70 peratus (40 peratus bukan bumiputera dan 30 peratus rakyat asing) dan kenapakah bangsa Melayu dan bumiputera, tidak pernah ungkit-ungkit soal peratusan ini?
Saya ketengahkan dua soalan pokok ini untuk kita cari punca dan sebab.

SOSIO-EKONOMI
Pada tahun 1957, penduduk negara kita adalah seramai 6.36 juta orang. Seramai 3.12 juta adalah bangsa Melayu dan bumiputera, 2.33 juta penduduk keturunan Cina, 690,000 keturunan India, dan 120,000 lagi lain-lain keturunan.

Pada tahun 1957 juga, seramai 1,666,969 penduduk di negara kita, tinggal dalam kawasan bandar. Malangnya dari jumlah ini, cuma 21 peratus sahaja adalah penduduk bangsa Melayu dan Bumiputera. Selebihnya, sebanyak 62.6 peratus adalah penduduk keturunan Cina, 12.8 peratus keturunan India, dan lain-lain keturunan sejumlah 3.6 peratus.

Maknanya, pada tahun 1957 majoriti bangsa Melayu dan bumiputera, masih tercerok di kampung dan belukar dengan kemudahan awam yang sifar, tidak ada air paip, tidak ada lampu elektrik, tidak ada jalan batu, tidak ada telefon, tidak ada klinik, sekolah pun masih macam reban ayam.
Pada tahun 1970, setelah negara kita merdeka 13 tahun lamanya, penduduk bangsa Melayu dan bumiputera dalam bandar hanya sebanyak 14.8 peratus, pada tahun 1975 baru jadi 18 peratus, dan pada tahun 1980 baru meningkat kepada 21.3 peratus.

Pada waktu yang sama, bilangan penduduk keturunan Cina yang tinggal di kota-kota pada tahun 1970 adalah 47.7 peratus, pada tahun 1975 jadi 50.8 peratus, dan pada tahun 1980 meningkat kepada 54 peratus. Peratusan penduduk keturunan India pun meningkat jauh lebih tinggi daripada peratusan bangsa Melayu dan bumiputera yang tinggal di bandar. Pada tahun 1970, sebanyak 34.6 peratus, pada tahun 1975 bertambah jadi 37.8 peratus, dan pada tahun 1980 meningkat lagi kepada 41 peratus.

Saya huraikan perangkaan antik ini untuk mendorong kita semua berfikir, bertanya dan menyoal diri sendiri: mengapa tidak ada antara kita yang berani mengatakan hakikat ini kepada rakyat Malaysia keturunan Cina dan India yang masih terus-menerus mendakwa kononnya bangsa Melayu dan bumiputera adalah anak emas kerajaan? Mengapa tidak ada kelompok pemuda bangsa Melayu dan bumiputera yang berani mempersoalkan: Inikah taraf kedaulatan tradisional bangsa teras, atau pribumi Malaysia?

Perangkaan mengenai jumlah kecil bangsa Melayu dan bumiputera yang tinggal di kota-kota ini, berbanding keturunan Cina dan keturunan India yang lebih tinggi, sudah cukup untuk membuktikan betapa daifnya bangsa Melayu dan bumiputera, walaupun bumi ini asalnya dikenali sebagai Tanah Melayu.

PERNIAGAAN
Perangkaan ini juga sudah cukup untuk membuktikan bahawa gedung-gedung di kota-kota di seluruh Malaysia pada hari ini, sebilangan besarnya adalah milik bukan Melayu dan bukan bumiputera; kereta besar yang menjalar di kota-kota pada hari ini, majoritinya adalah milik mereka; berjuta liter air paip di kota-kota pada hari ini, majoritinya merekalah yang minum dan guna; berjuta-juta watt tenaga elektrik di kota-kota pada hari ini, majoritinya mereka juga yang guna; bas, treler dan bulldozer yang sibuk lalu-lalang di kota-kota pada hari ini, sebilangan besarnya adalah milik mereka; sampaikan kedai runcit dan mini-market di kota-kota pada hari ini pun majoritinya mereka yang punya.

Saya tidak cakap kosong. Ini buktinya. Pada tahun 1970, jumlah bangsa Melayu dan bumiputera yang memiliki atau menyertai perindustrian, perlombongan, perkilangan, pembinaan, perniagaan, pemborong runcit, pengangkutan teksi, bas dan pengangkutan barang cuma sebanyak 14.5 peratus, dan meningkat kepada 39.9 peratus pada tahun 1975.

Sebaliknya, jumlah keturunan Cina dalam semua bidang yang saya sebutkan itu adalah sebanyak 69.4 peratus pada tahun 1970, dan merosot kepada 41.3 peratus pada tahun 1975. Pemilikan dan penyertaan keturunan India pada tempoh yang sama adalah sebanyak 6.0 peratus pada tahun 1970, dan menurun kepada 4.4 peratus pada tahun 1975.

Peratusan ini memang menunjukkan peningkatannya bagi penyertaan bangsa Melayu dan bumiputera. Tapi, peningkatan yang dibuktikan oleh perangkaan yang saya sebutkan ini, hanyalah dalam bidang perniagaan buat budu, buat keropok, buat cincalok, buat kicap, buat cili bo, buat tempe, buat serbuk kopi, dan lain-lainnya.

Maksud saya, peningkatan peratusan di kalangan bangsa Melayu dan bumiputera ini adalah peratusan dalam sektor yang asas. Peratusannya meningkat, sebab dulu peratusan penyertaan mereka sifar. Tapi, peratusan di kalangan keturunan Cina dan India nampak menurun, sebab mereka sudah tinggalkan perniagaan yang asas, dan memasuki perniagaan yang baru, di peringkat pertengahan dan di peringkat tinggi, di mana untungnya pun lebih lumayan dan besar.

Ini bermakna, bukan Melayu dan bukan bumiputera sudah menceburi perniagaan yang lebih menguntungkan, sedangkan bangsa Melayu dan bumiputera masih merangkak-rangkak untuk memulakan bisnes secara asas. Oleh sebab itu, bila kita tolak-campur, darab-bahagi, bukan Melayu dan bukan bumiputera adalah pihak yang terus-menerus mengaut kekayaan yang cukup besar di negara kita.

Tetapi, kalaulah ada pihak bukan Melayu dan bukan bumiputera yang hendak tuduh saya sebagai rasis, sebagai perkauman, atau kononnya sengaja hendak putar belitkan perangkaan, mari sama-sama kita singkap kembali satu lagi sejarah, beberapa tahun sebelum merdeka, dan pada tahun kemerdekaan negara kita.

Mantan Presiden MCA, Ling Liong Sik, pernah menulis dalam bukunya terbitan tahun 1995, dan mengatakan bahawa pada tahun 1937, iaitu 20 tahun sebelum negara kita merdeka, pelaburan etnik Cina di Malaysia pada ketika itu adalah sebanyak AS$200 juta, atau kira-kira RM700 juta.

Pelaburan kapitalis asing pada tempoh yang sama, adalah sejumlah AS$454.5 juta, atau lebih RM1,000 juta. Pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera, Liong Sik tidak sebut. Maknanya, pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera ketika itu adalah zero, kosong, atau sifar.

Lepas itu, Gomez dan Jomo Sundram menulis dalam bukunya terbitan tahun 1997 dan menegaskan bahawa, pada tahun 1950-an, syarikat-syarikat Eropah menguasai 65 peratus hingga 75 peratus daripada perdagangan eksport dan 60 peratus hingga 70 peratus perdagangan import di negara ini. Syarikat-syarikat etnik Cina menguasai 10 peratus daripada agensi eksport. Dan syarikat etnik India menguasai 2 peratus daripada perdagangan berkenaan.

Kedua-dua penulis ini juga menyatakan, bangsa Melayu pada ketika itu, langsung tidak memiliki sebarang ekuiti dalam mana-mana perdagangan. Sekali lagi, ini bermakna pelaburan bangsa Melayu dan bumiputera ketika itu adalah zero, kosong dan sifar.

Laporan Jabatan Statistik Kuala Lumpur bagi tahun 1958-1969, pula menyatakan, pada tahun 1957, etnik Cina menguasai ekonomi Malaysia secara kukuh, sementara bangsa Melayu masih dalam kemiskinan. Maka jelaslah kepada kita semua, bahawa pada tahun bangsa Melayu dan bumiputera semua menjeritkan perkataan Merdeka, Merdeka, Merdeka, bangsa Melayu dan bumiputera pada ketika itu, langsung tidak memiliki apa satu pun pelaburan di negara mereka sendiri.

Dengan itu, adakah salah dan adakah dosa besar, kalau bangsa Melayu dan bumiputera diberikan keistimewaan untuk memiliki ekuiti sebanyak 30 peratus dalam zaman merdeka? Oleh sebab itu juga zalim atau menindaskah kerajaan, kalau keturunan Cina dan keturunan India yang memang sudah memiliki perniagaan sejak sebelum merdeka diberikan peratusan yang lebih besar daripada bangsa Melayu dan Bumiputera, yang ketika itu masih papa kedana dan masih merempat-rempat di tanah airnya sendiri?

Berdasarkan fakta dan hakikat seperti ini juga, adakah salah, dan adakah jadi dosa besar, kalau kebelakangan ini wujud beberapa pertubuhan yang bangkit untuk mempertahan, melindungi, serta memperkasakan hak-hak sosio-ekonomi dan politik bangsa Melayu dan bumiputera?

Saya kemukakan pertanyaan ini, sebab sekarang sudah muncul segelintir bangsa Melayu yang cerdik, pandai, dan intelektual, yang mula buat kenyataan dan tuduhan terhadap Perkasa, kononnya pertubuhan seperti Perkasa adalah NGO berhaluan kanan, walaupun Perkasa bergerak untuk mempertahan, melindungi serta memperkasakan hak-hak bangsa Melayu dan bumiputera.

REALITI SEMASA
Pada waktu yang sama, realitinya pada hari ini jumlah penduduk Malaysia pada tahun 2010 adalah seramai 27,565,821. Bangsa Melayu dan bumiputera masih kekal sebagai penduduk majoriti Malaysia pada kadar 66.7 peratus, sementara rakyat keturunan Cina 24.6 peratus, dan rakyat keturunan India 7.4 peratus. Bagaimanapun, kita semua juga insaf pada tahun yang sama jumlah pemilikan ekuiti bangsa Melayu dan bumiputera dalam sektor korporat masih belum mencapai sasaran 30 peratus.

Dengan itu, bila saya dan bila Perkasa terus berjuang untuk mempertahankan kedudukan sosio-ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera, saya bukan rasis dan Perkasa bukannya NGO perkauman atau berhaluan kanan. Saya dan Perkasa bertindak sebab bangsa Melayu dan bumiputera secara relatifnya masih daif, masih tertinggal dan masih perlukan pembelaan pemerintah.

Oleh sebab itu, kalau pada hari ini bangsa Melayu dan bumiputera dapat ekuiti 30 peratus, ini bermakna ekuiti ini tidaklah sebanyak mana kerana dulu-dulunya mereka memang benar-benar papa kedana. Oleh sebab itu juga, kalau hari ini bukan Melayu dan bukan bumiputera dapat ekuiti 70 peratus, ini bermakna kerajaan kita cukup adil kerana walaupun mereka sudah terkedepan sejak sebelum merdeka, masih tetap diberikan ekuti yang besar pada zaman merdeka.

Ini membuktikan bahawa, walaupun mereka minoriti, kerajaan tetap tidak menindas mereka, dan bangsa Melayu serta bumiputera juga tidak mencemburui peratusan ekuiti bukan Melayu. Ini juga bermakna, bukan Melayu sepatutnya bersyukur, sebab kekayaan bumi yang kedaulatan tradisionalnya dimiliki oleh bangsa Melayu dan bumiputera terus-menerus mereka nikmati tanpa siapa hendak ancam atau ganggu mereka.

Ini bermakna bahawa keselamatan ekonomi bukan Melayu terus terjamin sejak sebelum merdeka, sampai selepas merdeka. Ini juga bermakna bahawa keselamatan ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera masih berada di tahap yang perlu diperkukuh dan diperkasa.

Dengan itu, saya cukup yakin, golongan bukan Melayu dan bukan bumiputera yang tidak pernah jemu-jemu mempertikaikan ekuiti 30 peratus yang dikhaskan kepada bangsa Melayu dan bumiputera pun menyedari dan menginsafi hakikat dan fakta ini. Saya juga cukup percaya, golongan bangsa Melayu dan bumiputera yang kini bersekongkol untuk menyemarakkan api kebencian terhadap bangsa Melayu dan bumiputera, menerusi isu pemilikan ekuti 30 peratus pun faham dan amat insaf akan fakta dan hakikat ini.

Lantaran itu, saya juga cukup yakin dan cukup pasti, bahawa puak-puak bukan Melayu, bukan bumiputera, serta segolongan bangsa Melayu dan bumiputera yang kini mempertikaikan isu pemilikan 30 peratus ekuiti ekonomi bukannya atas sebab kononnya mereka tertinggal, tertindas atau dianak-tirikan di negara bertuah ini. Sebaliknya, mereka bertindak menyemarakkan sentimen ini, semata-mata atas motivasi politik, atas motivasi kekuasaan, supaya rakyat membenci kerajaan dan supaya mereka pula dapat jadi kerajaan.

Oleh sebab itu, saya amat insaf dan amat yakin, bahawa sebilangan rakyat Malaysia tidak akan terikut-ikut dengan perbuatan dan tindakan puak-puak ini. Tidak ada kerajaan yang lebih adil dalam dunia ini, melainkan pemerintah Malaysia pada hari ini. Tidak ada bangsa teras yang lebih budiman di dunia ini, melainkan bangsa Melayu dan bumiputera. Oleh sebab itu, marilah sama-sama kita menuju destini hidup yang sama, iaitu untuk memelihara dan mempertahankan kemerdekaan negara kita dan kedaulatannya, pada sepanjang masa.

Pada hakikatnya, hasrat dan semangat perlembagaan menuntut equitability atau kesaksamaan bagi semua kaum dalam pegangan equitable stake ekonomi negara. Ini bererti equitable stake bagi bangsa Melayu dan bumiputera dalam ekonomi negara ini mesti mencapai tahap penguasaan, iaitu lebih daripada 50 peratus dan bukannya setakat 30 peratus sahaja. Angka 30 peratus itu hanya sebagai satu threshold untuk menuju kepada tahap equitability yang lebih tinggi.

Semenjak merdeka hingga kini, iaitu dalam masa 50 tahun yang lampau, kerajaan telah mengorak beberapa langkah seperti menggubal Dasar Ekonomi Bumiputera sebagai initiative economic redress, dengan menggunakan affirmative policies dan kuota sebagai strategi. Semua dasar-dasar tersebut walaupun tidak begitu sempurna kerana mengalami ketirisan dalam pelaksanaannya, terbukti telah mencapai kejayaan yang agak signifikan. Tinggal lagi, semua dasar itu perlu dilipat ganda, diperluas, diperkemas dan dipelbagaikan lagi untuk menghadapi keadaan yang lebih mencabar.

CADANGAN
Maka saya mencadangkan perkara-perkara berikut:
* Semua dasar ekonomi hendaklah disandarkan kepada Perlembagaan Persekutuan untuk memastikan agenda bangsa Melayu dan bumiputera dipupuk dan bukannya diabai atau terus dimansuhkan.
* Tuntutan Perlembagaan Persekutuan hendaklah menjadi sebahagian daripada terma rujukan atau term of reference kepada semua dasar negara terutama sekali dasar-dasar ekonomi.
* Dasar-dasar afimatif atau affirmative policies dan tindakan afimatif atau affirmative action perlu dilipat ganda, diperluas dan dipertajamkan lagi.
* Kesaksamaan atau equitability mesti menjadi paksi kepada dasar ekonomi.
* Semua organisasi amanah atau trust organisation yang pernah ditubuhkan dengan banyaknya seperti Mara, UDA, SEDC dan sebagainya hendaklah diperkasakan semula dan ditugaskan untuk mencapai agenda bangsa Melayu dan bumiputera.
* Oleh kerana usaha-usaha kerajaan sahaja tidak memadai, sektor swasta juga hendaklah terikat dengan agenda bangsa Melayu dan bumiputera sebagai Agenda Negara.
* Institusi-institusi Pelajaran Tinggi (universiti-universiti) swasta di negara ini harus tertakluk dan melaksanakan segala kuota penempatan mengikut dasar kerajaan.
* Jika dasar-dasar kerajaan dipantau dan disandarkan kepada Perlembangaan, sensitiviti politik tidak harus menjadi konstrain, sebab Perlembagaan adalah konsensus nasional berlandaskan national collective conscience.
* Agenda bangsa Melayu dan bumiputera hendaklah menjadi Agenda Negara untuk mencapai kestabilan dan kesejahteraan negara yang mampan atau sustainable.
Demikian huraian saya mengenai sosio-ekonomi bangsa Melayu dan bumiputera. Moga-moga semua ini jadi renungan kepada kita semua, dan moga-moga semua ini akan diterjemahkan kepada strategi dan tindakan oleh pihak pemerintah.
(Rencana ini adalah petikan kertas ucapan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali di Simposium Dilema Melayu, Pusat Dagangan Dunia Putra, pada 12 Februari 2011)