Sunday, February 13, 2011

Hari Kekasih bertentangan Islam

Hari Kekasih bertentangan Islam

PUTRAJAYA 12 Feb. - Penolakan kepada sambutan Hari Kekasih bukanlah disebabkan ia berasal dari Barat tetapi kerana bertentangan dengan ajaran Islam. Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, sebab itu apa saja sambutan yang bertentangan dengan prinsip Islam maka ia akan ditolak walaupun datang dari Timur.

"Isunya di sini, Jakim bukan menentang Hari Kekasih sebab ia datang dari Barat atau Timur. Kita juga menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa tanpa mengira dari mana ia datang sebab prinsipnya baik dan tidak bertentangan dengan ajaran Islam," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan Program Bicarawara dan Kempen 'Awas! Jerat Valentine's Day' sempena Hari Kekasih di Auditorium Kompleks D, di sini malam semalam.

Program bicarawara tersebut dipengerusikan oleh Selebriti Riben Merah, Majlis Aids Malaysia (MAM), Fahrin Ahmad. Panel jemputan program itu terdiri daripada juara program Imam Muda, Muhammad Asyraf Mohd. Ridzuan; Pengarah Urusan Raudhatul Sakinah, Rosmawati Zainal dan wakil Jakim, Mohamad Zarifi Mohamad Daud. Mengulas lanjut mengenai sambutan Hari Kekasih, Wan Mohamad berkata, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Ke-71 memutuskan bahawa amalan merayakan Hari Kekasih tidak pernah dianjurkan oleh Islam.

"Ajaran Islam amat mengutamakan kasih sayang dan tidak ada hari tertentu dalam Islam untuk meraikannya."Roh perayaan Hari Kekasih mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah serta dilarang Islam," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, Islam tidak pernah menghalang umatnya menunjukkan rasa kasih sayang, sebaliknya menyekat perbuatan maksiat yang dilakukan oleh lelaki dan wanita yang tiada ikatan perkahwinan. Jelasnya, perbuatan maksiat tersebut paling dibimbangkan akan berlaku terutamanya kepada golongan muda yang begitu ghairah menyambut ketibaan Hari Kekasih. Beliau berharap, umat Islam negara ini akan bekerjasama untuk menjayakan misi kempen 'Awas! Jerat Valentine's Day' itu. "Sama ada menggunakan lidah kita untuk memberikan nasihat dan peringatan ataupun melalui laman-laman sosial yang kini menjadi rakan karib golongan muda seperti Facebook dan Twitter," katanya.

No comments:

Post a Comment