Friday, April 30, 2010

GLEE

Hari ini Juragan terpanggil untuk mengulas sebuah cerita yang sedang hangat ditayangkan oleh pihak ASTRO sekarang.


gLee


Merupakan cerita bersiri bercorak muzikal yang mana telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan daripada penonton di USA mahupun di Malaysia. Walaupun jalan ceritanya boleh dianggap agak keterlaluan dan sukar diterima oleh masyarakat Malaysia (pengaruh seks luar nikah, gay, gengsterism dsbagainya). Namun ia juga menyelitkan unsur-unsur nilai positif seperti memaparkan kesungguhan seorang kekasih yang mahu mendapatkan biasiswa pengajian ke peringkat Universiti bagi meningkatkan taraf hidup (walaupun sebenarnya anak yang dikandung oleh girlfriend bukan anaknya) tiada satu pun dalam slot cerita berkenaan memaparkan sindrom cerita CINTA Malaysia iaitu apabila sang kekasih mengandung si Boyfriend mesti lari dan tidak mahu bertanggung jawab. Kawan-kawan serta masyarakat sekeliling turut memberikan HARAPAN dan bukannya HUKUMAN kepada pasangan terbabit agar terus memperbaiki kehidupan mereka. Maka tiadalah ending cerita yang membabitkan @ menceritakan cara untuk membuang kandungan mahupun membuang bayi. 

Namun begitu Juragan ingin menegaskan sekali lagi mana yang baik dalam cerita ini boleh kita jadikan tauladan terutamanya cara para guru @ pensyarah mereka menaikkan semangat serta meningkatkan perhatian dan penglibatan anak murid mereka berdasarkan minat mereka. Hubungan yang erat serta rapat antara guru dengan murid ini telah berjaya mewujudkan perkongsian pintar dan suasana working dan learning environment yang cemerlang, hebat dan konduksif.

"Minyak Wangi tidak semerbak wangiannya, sehinggalah dituangkan"
"Kayu Wangi pula tidak akan mengeluarkan bau, sehinggalah ianya dibakar"
Jadi sekadar renungan kita bersama, diharap agar anda semua telah dapat ilmu yang berguna daripada artikel berkenaan, meminjam kata-kata keramat Prof Madya Hj. Izuddin Hj. Ali “jadi fikir-fikirkan dan selamat beramal” 


No comments:

Post a Comment