Friday, November 19, 2010

Pasar Borong Wakaf Che Yeh

Semalam juragan berkesempatan untuk pergi dan merasai sendiri kehebatan 'Aura' Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Kelantan. Bertolak daripada Kampung Saujana Setiu, Terengganu pada pukul 8.30 malam sampai disana hampir pukul 10.00 malam. Nasib baik ada bawak tourist guide (Am, adik ipar) yang memang berasal Wakaf Che Yeh, agak terkezut jugak apabila disepanjang perjalanan ke sana dipenuhi dengan kereta-kereta berpendaftaran luar seperti Selangor, W.Persekutuan, Kedah, Perak, Pahang dan sebagainya. Juragan sepanjang jalan start masuk Pasir Puteh, Kelantan sudah start radio memprotes untuk trip ke wakaf che yeh, disebabkan jalan jem, berlubang serta beralun macam naik kuda.

Sampai sahaja di jalan besar Wakaf Che Yeh, bersusun-susun pelbagai jenis kereta, kereta tempatan dan luar negara, baru dan buruk berduyun-duyun dan bersesak-sesak untuk memasuki kawasan @ gelanggang pembelian barangan yang AMAT dan MAHA murah di Malaysia ini..Lepas setel parking kereta, maka perjalanan untuk mengenali Pasar Borong Wakaf Che Yeh bermula..SANGAT terKEJUT sebab memang BESARRRRRRRRR....harga jangan cakap hanya mahal RM 2 Hinggit daripada Rantau Panjang @ Pengkalan Kubur, tetapi ada jugak beberapa barangan yang memang dan lebih murah daripada RANTAU PANJANG dan GOLOK..memang BERBALOI-BAloi...

Juragan terus berfikir kenapa Terengganu tidak ada insentif @ terfikir untuk mengadakan sebuah Pasar Borong yang kriterianya cukup dan hampir sama dengan Pasar Borong Wakaf Che Yeh ini. Adakah para pegawai UPEN atau unit pembangunan dan pelaburan negeri tidak merasakan tentang kepentingan kewujudan pasar sebegini dapat meningkatkan KDNK dan cash-flow dalam negeri. Sepatutnya mereka turun dan belajar macamana insentif yang disediakan oleh kerajaan negeri untuk menggalakan para peniaga menjual barangan mereka serendah yang mungkin. Mungkin ianya tidak sehebat UpTown KT yang ada fun-fair dan segala macam permainan namun ianya tidak ubah seperti Kota Mayat Hidup, kata orang Terengganu Harga Mahal dok oh lalu.kalau towkey balak beli, towkey balak jual kilang sebab mahal dok oh lalu.

Kepada Kerajaan Negeri serta MB, perlu memikirkan tentang mewujudkan pasar sebegini bagi kemudahan dan menepati kehendak masyarakat, barulah ekonomi dan kuasa pembelian rakyat tempatan dapat ditingkatkan..tq.

3 comments:

  1. u make me feel like going there~ ader jual pasu bunga murah2 x?plan nak wat nursery kat umah. tgh survey pasu2 bunga yg murah2..

    ReplyDelete
  2. Jangan kata pasu bunga, pokok bunga pun banyok..
    tapi rasanya caca akan beli benda laen kot.
    Kain-kain baju kurung, tudung-tudung, pendek kata syurga membeli belah bagi wanita...Lagi lewat lagi murah dia..sila pergi tapi biarlah berteman..

    ReplyDelete
  3. sila pergi untuk merasai sendiri keHAPENINGnannyer...

    ReplyDelete