Sunday, December 19, 2010

Artikel yang agak menarik untuk dibaca..Mungkin kita perlu juga memohon agar Yuran Pengajian dihapuskan

Rentak perkembangan orang muda tidak lagi yakin dengan kerajaan mahupun pembangkang Print E-mail
Columnists
Written by Faisal Mustaffa   
Tuesday, 14 December 2010 20:07
Share Link: Share Link: Bookmark Google Yahoo MyWeb Del.icio.us Digg Facebook Myspace Reddit Ma.gnolia Technorati Stumble Upon

Malaysia sebuah negara yang unik di mana di atas nama demokrasi, masih mengamalkan undang-undang kuku besi. Pelbagai siri protes demonstrasi dan penghantaran memorandum dianjurkan oleh pelbagai pihak tetapi ianya diakhiri dengan penangkapan para demonstran, diberhentikan kerja, dikeluarkan dari universiti dan sebagainya.
 Pelbagai sekatan dibuat ke atas pelajar universiti. Mereka tidak dibenarkan berpolitik, didakwa hanya kerana didapati memiliki bahan-bahan kempen pembangkang, diberi amaran untuk tidak menyertai demonstrasi dan sebagainya. 

Di Toronto, Kanada bulan lepas, ribuan pelajar institusi pengajian tinggi telah berdemonstrasi kerana kenaikan yuran pengajian. Mereka menuntut supaya yuran pengajian dihapuskan sama sekali. Mereka telah menuntut Perdana Menteri Dalton McGuinty supaya memansuhkan yuran pengajian tinggi di seluruh Kanada. Kebangkitan pelajar-pelajar di Toronto itu seolah-olah telah mencetuskan gelombang kebangkitan pelajar di seluruh dunia, khususnya di United Kingdom, Filipina dan juga Malaysia. 



Mengikut jejak pelajar-pelajar Kanada pada bulan November, ribuan pelajar di London (gambar atas) berdemonstrasi kerana kenaikan yuran pengajian mereka hampir tiga kali ganda. Ketika demonstrasi, berlaku beberapa pertembungan dengan pihak polis yang menyebabkan banyak kecederaan dan 43 tangkapan. Dalam demonstrasi tersebut juga berlaku serangan ke atas kereta Putera Charles dan isterinya Camilla, Duchess of Cornwall sewaktu dalam perjalanan mereka ke Paladium London. Walau bagaimanapun parlimen Westminster meluluskan kenaikan yuran yang akan berkuatkuasa pada 2012.
Pelajar-pelajar universiti awam di Filipina pula telah berarak ke Dewan Senat pada 1hb Disember yang lalu untuk membantah potongan peruntukan bajet bagi universiti-universiti dan kolej-kolej awam.
Di tanahair pula, pelajar-pelajar telah menunjukkan solidariti bersama rakyat Selangor dalam perhimpunan bantah penswastaan air Selangor yang berlaku di perkarangan Masjid Negara pada Disember 5 yang lalu. Pelajar-pelajar kita juga telah berdemonstrasi dan menyerahkan memorandum kepada pihak Perdana Menteri berhubung isu kenaikan harga barangan di Malaysia. 

Sungguhpun masih belum layak membayar cukai, namun para mahasiswa harus diberi ruang bagi menyuarakan hasrat hati mereka. Tetapi adakah perkara ini dipertimbangkan oleh pihak kerajaan?

Gerakan mahasiswa disekat
Tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) tidak diambil kisah sehingga seorang mangsa dihentak kakinya oleh anggota FRU sehingga mengakibatkan mangsa tersebut memfailkan saman.

Tuntutan Gerakan Anti-ISA mendesak supaya Akta Keselamatan Dalam Negeri dimansuhkan. Adakah Kementerian Dalam Negeri mempertimbangkannya?

Semuanya seolah-olah tidak didengari.

Pada suatu waktu dahulu, terdapat National Union of Malaysian Students (NUMS) atau lebih dikenali sebagai Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia diwujudkan bagi menjaga kepentingan pelajar universiti secara berdikari.

Atas inisiatif dan semangat yang ada pada NUMS dan kemudiannya diharamkan pada tahun 1974, mahasiswa kini cuba untuk menghidupkan semula pertubuhan tersebut yang terdiri daripada wakil-wakil daripada pelbagai universiti awam dan swasta. Mereka berusaha keras agar pertubuhan mereka ini dapat didaftarkan sebagai satu pertubuhan baru yang sah disisi undang-undang. 

Selaku jurucakap NUMS baru, Amir Fared menyatakan bahawa mereka memilih untuk menghidupkan kembali semangat NUMS kerana nilai sejarah yang terdapat pada pertubuhan tersebut, sekali gus menarik minat orang muda untuk mempelajari sejarah negara. Walau bagaimana pun, beliau menyatakan dengan tegas bahawa pendekatan yang akan diambil oleh NUMS baru adalah sedikit berbeza dan tidak akan lari daripada ruang lingkup undang-undang yang sedia ada seperti Akta Universiti dan Kolej Universiti.

Idea untuk menghidupkan semula NUMS tercetus hasil daripada kebangkitan pelajar-pelajar di London, namun NUMS tidak bercadang untuk melanggar mana-mana undang-undang yang berkuatkuasa dengan mengadakan perhimpunan haram dan sebagainya.

Seperti Britain, Kanada dan Filipina, Malaysia juga sudah tidak yakin dengan kerajaan mahupun pembangkang. 

Penyelesaian tanpa campurtangan politik
Politik tanah air terlalu cetek dan sering mempertikaikan perkara-perkara yang remeh sedangkan masalah dan kebajikan pelajar tidak pernah menjadi tumpuan.
Oleh itu NUMS berhasrat menghimpunkan pelajar bagi mencari satu penyelesaian yang tidak memerlukan pergantungan kepada kerajaan mahupun mana-mana parti politik. Mereka juga percaya golongan terpelajar di Malaysia mampu menguruskan masalah-masalah mereka sendiri tanpa campur tangan politik. 

Melihat perkembangan ini, pelajar-pelajar di Malaysia sudah mula berdikari dan berusaha demi kepentingan mereka bersama. Perhimpunan mahasiswa negara akan diadakan di Selangor Chinese Assembly Hall (KLSCAH) pada Jan 11 tahun depan.
Mungkinkah pelajar-pelajar ini akan menjadi teladan kepada masyarakat bahawa penyelesaian kepada masalah-masalah yang membelenggu masyarakat tidak semestinya diselesaikan oleh kerajaan semata-mata.
Selama ini kita memandang rendah terhadap graduan-graduan kita, namun pada hari ini kita sudah boleh lihat perubahan dalam sikap pelajar-pelajar yang sudah mula menunjukkan kematangan dan kreativiti mereka dalam pembangunan negara. 

Mungkin ada cahaya di hujung jalan di mana ada golongan pelajar di Malaysia yang tidak lagi mahu bergantung kepada kerajaan, dan tidak juga memilih untuk berdemonstrasi seperti pelajar-pelajar di London, sebaliknya berusaha untuk maju dalam ruang lingkup undang-undang yang tidak adil. 

Namun, atas prinsip demokrasi, janganlah pula golongan-golongan pelajar yang masih merasakan demonstasi sebagai salah satu bidang aspek demokrasi dihalang. Keyakinan yang ditunjukkan seolah-olah mereka menyatakan bahawa tidak ada apa yang mampu menghalang kreativiti dan kemahiran menyelesaikan masalah mereka. Mereka juga sanggup mengenepikan pengaruh dan kepentingan politik semata-mata untuk kepentingan mereka bersama. 

Jika begini rentak perkembangan orang muda di Malaysia, saya percaya masa depan negara masih mempunyai harapan yang cerah.

No comments:

Post a Comment