Wednesday, January 12, 2011

Adakah benar..!

Krisis harga barang di Terengganu

Salam Sejahtera,

Semua orang tahu, Terengganu penuh dengan keindahan alam semula jadinya yang tersendiri. Menghirup udara segar di Pantai Penarik sungguh nyaman, meriah betul jual beli di Pasar Payang, Kesenian kain songket dan tembaga memang berseri.

Akan tetapi sejak akhir-akhir ini ada sesuatu yang membimbangkan berlaku di sini. Kenaikan harga barang yang melambung-lambung bagaikan ada sesuatu yang merungsingkan penduduk tempatan. Jika dahulu nila rm10 boleh dibawa pusing pekan kini dgn rm10 makan nasi sesuap sudah hilang duit di genggaman.

Ikan segar yang tangkapan hasilnya diperolehi di perairan pantai Terengganu harganya cukup dikatakan tinggi sedangkan ianya datang di kawasan setempat. Apakah peniaga-peniaga di sekitar negeri ini terutama di Kuala Terengganu alpa dengan kemewahan dan rezeki yang tuhan kurniakan dan mengambil sikap mahu cepat kaya sedangkan kualiti barang yang sajikan tidaklah sepadan dengan harga yang ditawarkan.

Kerajaan tempatan seharusnya peka dengan keluhan ramai pihak yang merungut tentang harga barang yang mahal di sekitar Kuala Terengganu khususnya. Suatu ketika dulu ada juga kedengaran untuk melebelkan gerai-gerai makan yang meletakan harga tinggi dengan label kedai harga mahal tetapi kini ianya sudah hampir tidak kedengaran bagaikan semusim bertelur riuh sekampung.

Suatu hari nanti tidak menjadi kehairanan sekiranya air suam juga dikenakan cas seperti apa yang sudah berlaku di metropolitan Kuala Lumpur... Inilah hakikatnya sekiranya sikap peniaga-peniaga di sekitar negeri Terengganu khususnya Kuala Terengganu yang hanya mementingkan kuantiti daripada kualiti. Ia bukan soal barang mahal, ia soal masyarakat setempat yang mempunyai pendapatan dibawah kemampuan masih ramai di negeri ini. Pekerjaan kampung adalah sektor utama yang masih menjadi sektor pekerjaan di negeri ini. Nelayan , petani , peniaga kecil-kecilan malahan pendapatan mereka bukanlah sehebat gaji jurutera atau arkitek.

Populasi antara penduduk miskin dan kaya di negeri ini juga adalah tidak seimbang. Yang miskin boleh dikatakan tahap kemiskinan tegar dan yang kaya tahap kekayaan yang melampau sehinggakan jurang antara miskin dan kaya terlalu jauh.

Sekiranya tidak ada tindakan yang wajar dilakukan oleh pihak berwajib untuk mencegah sikap 'mahu cepat ke Mekah' dikalangan peniaga di sekitar negeri ini nescaya satu hari nanti rakyat marhein tempatan akan mengalami sindrom kurang protein dan karbohidrat.. serta perkembangan ekonomi setempat akan menjadi perlahan sedikit demi sedikit sehinggakan menjejeskan pendapatan dan memperlahankan pembangunan infrastruktur di negeri ini..

No comments:

Post a Comment