Wednesday, January 5, 2011

Minyak RON 97 naik harga 10 sen lagi...!

Baru 5 hari masuk tahun baru 2011..

Harga minyak untuk kereta besar dan kaya telah dinaikkan sebanyak RM 0.10 lagi...

Ada aku kisah....? 

ntah ler tapi kalau mengikut pengalaman yang lepas-lepas, apabila harga minyak dunia meningkat memang akan ada kenaikkan harga minyak sebab subsidi minyak negara akan meningkat juga (wah macam orang daripada Makmal Rasionalisasi pulak rasanya). 

Tapi bukan itu yang ingin dihighlightkan, kebiasaanya apabila harga minyak RON 97 naik sebanyak 10 sen, harga minyak RON 95 juga biasanya akan dinaikkan juga (dalam masa seminggu-sebulan), kalau adalah kenyataan daripada Kementerian dan Menteri yang Harga Barang sendiripun yang mengatakan harga minyak RON 95 akan kekal dan tidak akan dinaikkan biasanya TIDAK @ SUKAR dipercayai (sudah banyak kali berlaku, tahun lepas 100x penafian harga minyak, gula dan sebagainya akan berlaku, namun ianya berlaku juga).

Dan setiap kali kenaikkan harga minyak, barangan keperluan dan sebagainya, maka pihak Kerajaan terutamanya para menteri dan Perdana Menteri menasihati rakyat agar ubah gaya kehidupan, daripada sikap terlalu bermewah-mewahan kepada kesederhanaan..(Bagus jugak sebab nasihat kita jangan membazir, membazirkan amalan syaitan)..

Tapi adakah mereka ini sedar, siapakah pengguna terbesar subsidi dan duit cukai rakyat samada untuk kepentingan peribadi mahupun urusan rasmi..? kenapa tidak PM, TPM, Menteri-menteri, KSU, JUSA serta golongan pembuat dasar memulakan dasar serta prinsip kesederhanaan terlebih dahulu. Kalau dulu menaiki Perdana Eksekutif untuk ke Majlis Rasmi @ Pejabat, tukar dan start menaiki kereta seperti Kancil, Viva dan MyVi ataupun berbasikal. Kalau dulu segala urusan tol serta minyak diclaimn atau dibayar oleh Pihak Perbendaharaan tukarkan minyak dan tol yang dahulunya free, wajibkan mereka sendiri membayarnya dan limitkan jumlah penggunaannya. Tidak mustahil apabila ini dilaku dan dipraktikkan oleh pihak pemerintah, rakyat tidak akan mengeluh lagi. Sebab ANDA juga merasai serta melalui perkara yang sama mereka hadapi.

Makmal-makmal untuk kajian rasionalisasi subsidi, jenayah dan sebagainya perlu ditutup dan diserapkan sebagai jabatan dalam kementerian masing-masing, pihak jawatankuasa pemikir seperti PEMANDU juga perlu dibubarkan maka akan terdapatlah sedikit penjimatan kewangan serta perbelanjaan yang boleh digunakan untuk meringankan keperitan serta keselesaan kehidupan Masyarakat Malaysia.

Sekadar pendapat daripada rakyat picisan yang tidak mempunyai sebarang jawatan, pekerjaan dan sebagainya..

No comments:

Post a Comment