Saturday, June 12, 2010

Coretan daripada Jarang Anak Melayu..Adakah Betul MB Terengganu kurang..

YANG MELELEHKAN AIR HIDUNG

Lagi cerita untuk menjatuhkan air hidung dan reputasi MB Mat Said :


(via SMS) Saya tidak dapat menahan rasa geli hati yang teramat sangat apabila mendengar celoteh seorang pelajar Terengganu yang berada di London dan sempat menghadiri majlis perjumpaan dengan MB Terengganu Datuk Ahmad Said tempoh hari. Beliau memetik satu dialog berbunyi :


Pelajar : YAB Datuk, what is your pilot project for the people and state of Terengganu?

MB : Kita akan menghantar dan memberi biasiswa kepada pelajar anak Terengganu mengikuti kursus pilot.



(Pelajar-pelajar lain saling melihat antara satu sama lain kehairanan memikirkan kehebatan visi dan misi MB Terengganu).


Mungkin perkara yang sama berlaku sehingga Ahmad Said memahami (salah faham atau salah memahami?) kononnya Royal College of Surgeon and Nursing College nak tubuh pusat pendidikan mereka di Terengganu (seperti dilaporkan sendiri oleh MB Mat Said sebelum ini).


Hissss... ini semua cerita rekaan dan tidak betul. Sengaja nak melihat air hidung orang yang membaca meleleh kesukaan. Tolong katakan ini hanyalah cerita lucu dan cerita komedi yang banyak ditemui dalam komik-komik kartun macam komik Gila-gila. Ini juga satu lagi projek untuk menjatuhkan air hidung (oppp!!!) air muka dan reputasi MB terhebat abad ini.


Tetapi, kalau betul cerita ini (ulang kalau betul, ulang kalau betul, ulang kalau betul...), ada dua perkara yang wajar diambil iktibar :


PERTAMA : Sebelum ini JAM pernah sebut tentang ‘hebat dan fasihnya’ MB Mat Said berbahasa Inggeris. Berbahasa hebat, cuma mungkin ‘kurengnya’ untuk memahami sahaja. JAM tidak pernah menyatakan MB Mat Said ‘wajib’ kena fasih berbahasa Inggeris atau wajib kena faham Bahasa Inggeris, makanya baru boleh jadi MB. Tidak.. tidak pernah menyebut sedemikian. Tobat pun, rekok pun dok kata. Wallahi wabillahi watallahi... tak pernah...


Pemimpin-pemimpin negara (ulang negara, ulang negara, ulang negara - bukan NEGERI) hebat dan maju seperti Jepun, China, negara-negara Arab, Thailand dan banyak lagi negara pun, ramai yang tidak fasih berbahasa Inggeris, malahan ada sesetengahnya yang kalau boleh dikatakan tahap tidak retinya mereka BI sehingga ‘he’ dengan ‘she’ pun boleh lagi bertukar.


Tetapi yang membezakan pemimpin negara hebat dan maju berkenaan dengan MB terhebat abad ini hanyalah ‘mengakui kelemahan dan kekurangan’ serta tidak merasa malu akan kelemahan dirinya. Dalam bahasa yang lebih manis, sedar kediri kat mana kebodohan dan kelemahan diri.


Kerana mengakui kelemahan dan sedar kediri inilah serta yang lebih penting tidak ego dan bukan sesuatu yang memalukan sebenarnya, maka pada setiap perjumpaan dan dialog atau perbincangan yang melibatkan pemimpin negara luar yang memerlukan bahasa perantaranya BI, maka pemimpin-pemimpin negara besar tadi, dengan segera menyediakan pembantu merangkap penterjemah kepada dirinya, takut-takut tersalah sebut atau tersalah faham hasil sesuatu perbincangan.


Jadinya, MB terhebat abad ini patut mengambil langkah yang sama bagi mengelakkan ‘kemaluan’ berulang. Jangan berlagak bodoh sombong atau mengikut telunjuk penasihat yang juga bodoh sombong. MB terhebat abad ini bukannya tidak ada pegawai yang fasih dan mahir berbahasa Inggeris. Setiausaha Akhbar (SUA) MB misalnya, kalau dihadapkan dengan ‘orang putih’ hulu mana sekali pun, kacang saja baginya. Malangnya SUA ‘dinyek’ dan disumbatbekukan oleh pegawai bodoh sombong yang lain.


Ikutlah resmi sesetengah pemimpin dunia yang tidak merasa malu itu. Merendah diri, tidak ego dan akur dengan kelemahan. Mereka tetap berjaya membawa negara mereka maju dan hebat.


KEDUA : Yang studen budak tu pergi cakap omputih tu apa kejadahnya. Tahulah kamu tu bersekolah di negara mat saleh. Hari-hari boleh cakap mat saleh. Sesekali bila MB ke sana, cakap Terengganu laa pulok. Sleng kekijalan pun tak kisah punya. Bukan senang nak cakap Terengganu, masa MB Terengganu datang tu lah, nak pulun sampai lebam pun. MB kan berjumpa dengan pelajar Malaysia dan studen Terengganu.


Ini mesti studen tu ‘diupah’ supaya bercakap omputeh semata-mata nak menjatuhkan air hidung tanpa selsema MB Terengganu. Atau studen tu sengaja nak menguji kehebatan BI MB terhebat abad ini pemimpin mereka. Ini kena tengok betul-betul. Studen tu anak Terengganu ke, dapat biasiswa apa, duduk di mana, anak siapa, penyokong siapa. Jangan-jangan orang Besut penyokong Derih Jusoh. Kalau betul beliau tu penyokong tegar Derih Jusoh, panggil balik, suruh belajar di Kubang Bujuk atau di Rusila saja. Kalau dia tu penyokong tegar Haji al-Hadi atau al-Harun Taib, suruh dia cakap omputeh dengan kambing boer saja... Baru padan muka.


Apa-apa pun, kalau studen tu anak Terengganu, beliau telah membuktikan bahawa anak Terengganu memang hebat. Anak Terengganu yang bercakap omputeh dengan MB mereka tu memang hebat. Inilah kehebatan anak Terengganu di luar negara bikinan zaman MB Mat Said. MB Mat Said memang amat sedar perkara ini. Tak malu ada anak Terengganu macam studen tu. Jadi jangan cuba nak selekehkan kebolehan dan kehebatan anak Terengganu.


Kepada mat saleh atau studen Malaysia negeri lain atau studen negara lain di England tu, kalau nak lihat bagaimana hebatnya MB Terengganu, lihatlah studen berkenaan, kalaulah benar studen tu anak Terengganu. Itu baru secetong air kaki MB Terengganu tu, belum lagi segelup atau setempayan...


(Nota : sebenarnya terdahulu sebelum MB Mat Said, MB Perak Dr Zameri telahpun mengadakan perjumpaan dengan kelompok studen yang sama. Soalan yang sama daripada studen yang sama turut ditujukan kepada MB Perak. Jadi tidak pasti, apakah studen berkenaan adalah studen asalnya Terengganu atau dari negeri lain. Yang pasti studen tu adalah studen Malaysia).


JAM : Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Mi can spik omputeh, mi can give all Tranung studen pen pilot sebatang sorang..... kah3 kah3 kah3...

Juragan-kritis: Nampaknya MB Terengganu sekarang makin banyak yang cacat cela yang terdedah daripada puing-puing keayuan.. Mungkin sudah tiba masanya DYMM Sultan Mizan Zainal Abidin memikirkan semula kerasionalan membenarkan Dato' Ahmad Said meneruskan tugas sebagai MB Terengganu, jika benar beliau agak keras kepala dan sukar mendengar nasihat para pegawai tadbir negeri yang lebih berpengalaman. Proses pembangunan dan pemodenisasi bandaraya Kuala Terengganu juga semakin terpinggir dan diabaikan kerana sebahagian besar pembangunan telah mula bertapak kembali di Kemaman sebagaimana yang dilakukan oleh MB terlama dan tertua memerintah Terengganu. Tolonglah lakukan sesuatu agar rakyat tidak mula cuak dengan pelbagai projek yang boleh dianggap sebagai melebong rakyat...

1 comment:

  1. secara ikhlas aku tak nampak apa kemajuan yang dibuat pada sebuah negeri yang banyak menyumbang untuk pendapatan negara melalui petronas. petronas bertatih dalam perniagaan dari situ. kenapa hingga kini tiada banyak perubahan?

    Bercakap pula hal royalti....ni isu bersejarah dlm negara!!!
    Dlm 2-3 hari lepas segmen kerusi panas dalam radio berkaitan penghapusan subsidi secara berperingkat. Ada satu soalan yg pelik....kenapa perjanjian berkaitan TOL dan IPP tidak dapat diubah? Dijawabnya sbb kita gov baru belajar tentang penswastaa dan kesilapan tersebut merupakan satu pengajaran dan pembelajaran oleh gov dan tak boleh diubah sehingga tamat tempoh perjanjian....ooo ok ic....
    tapi bagaimana perjanjian royalti antara petronas dan terengganu? senang jek boleh ubah....je.

    aku tau la IPP tu dikuasai oleh saper...cuma lapik clutch banyak sgt...dan siapa yang dikambing hitam kan

    ReplyDelete